„Věřím v duši dřeva“, říká ten, který vytvořil Svět pokladů
Kdo? Milan Matějka, majitel společnosti Interdekor, která provozuje hodně originální koncept s názvem Svět pokladů. Proč? To nám vystudovaný stavební inženýr z ČVUT Praha, kterého to od mládí táhlo ke starožitnému uměleckému nábytku, prozradil sám. Ale do svého Světa pokladů nás nechal jen nakouknout. Zákazníky a novináře tam prý nepouštějí. Ani se nedivím, z toho množství zámeckého, selského a středomořského nábytku by se leckomu zatočila hlava.
Dnes vlastníte a řídíte jednu z největších firem na repasování starožitného dřevěného nábytku a na výrobu jeho replik u nás. Obchodujete s mnoha zeměmi Evropy i mimo ni. Vybavujete zámky po celé republice nádherným nábytkem a uměleckými doplňky. Tak se zdá, že jste naplnil svůj podnikatelský záměr?
Možná to dnes vypadá jako promyšlený kalkul, jako nějaký „tah na branku“. Ale když jsme na začátku devadesátých let začínali, byl tu především hluboce intimní vztah ke dřevu. A hlavně obdiv ke starým uměleckým stylům a směrům. K umění, které si nemuselo na nic hrát. Prostě bylo, okouzlovalo a zároveň dokázalo sloužit člověku.
Takže jste se chtěl stát umělcem, ale „zběhl jste z cesty“?
Umělec, to je silné slovo. Když pracujete v tomhle oboru, máte značně vyvinutou představu o tom, co to bylo skutečné umění. Ale pokud hovoříte o poctivých pokusech dělat poctivé řemeslo, tak to ano. Už od 17 let jsem sám vyráběl vyřezávané židle a jiný nábytek, a ty jsem prodával přes tehdejší umělecké svazy Dílo a Artia. Mé tehdejší práce sloužily mimo jiné ve filmových ateliérech Barrandov, a také jimi byly vybavovány luxusní hotely a stylové restaurace, především v Praze. Ale to neříkám, abych se chlubil, ale pro vysvětlení, jak to celé začalo. A také tomu pomohla rodinná tradice. Ta mě formovala odjakživa. Dědeček byl malíř a architekt, matka je uznávaná kunsthistorička a bývalá ředitelka muzea, teta je významná německá malířka… Člověk by si měl neustále připomínat, jak velký je tohle závazek. Závazek starému mistrovství, dávným tradicím, vlastní rodině i současnému trhu.
Současnému trhu? Když už ho zmiňujete, pojďme se o něm chvíli bavit. Nejdříve ze všeho mě zajímá, jak se dnes shánějí zákazníci, jak se udržuje dobrá pověst a vůbec, jak to děláte z marketingového hlediska?
Když zmíním před jinými podnikateli současný trh, většinou začnou hořekovat a stěžovat si. Na konkurenci, na rozmazlené zákazníky, nedostatek financí na reklamu atakdále. Já tohle nemám rád. Podnikání je věc osobního rozhodnutí. A jestli měl v minulých letech někdo skvělé zisky bez práce, tak to už se nebude nikdy opakovat. Já věřím ve stejné principy jako na začátku. Za prvé – všechno spočívá v tom, jestli a jakou umí firma nabídnout na trhu hodnotu. Za druhé – alfou a omegou je péče o zákazníka. A jestli je vybíravý, tím lépe. Alespoň lépe rozpozná naši firmu od konkurence. A že nejsme v televizi? S takhle specifickým produktem a navíc na tolika trzích? Vždyť by to nemělo smysl. Ne nestěžuji si. Kromě toho by to nikoho nezajímalo. Raději vymýšlím nové produkty a služby a objevuji další cesty, jak o sobě dát vědět. Jak říct, že jsme jiní než ostatní a že to myslíme s pojetím kvality opravdu vážně, stejně jako těch předchozích 23 let.
Co tedy vlastně jste, jaká je vaše pozice na trhu? A co s tím má společného Svět pokladů?
Naše společnost je jednou z největších českých soukromých firem svého druhu. Už od začátku devadesátých let vyrábíme a prodáváme restaurovaný starožitný nábytek, reprodukce starožitného nábytku z masivního dřeva, umělecký stylový nábytek pro historická sídla, stylový nábytek na zakázku podle přání klienta, nábytek pro kompletní vybavení hotelů… Takhle to zní úplně oficiálně. A je v tom vlastně všechno. Vyrábíme a restaurujeme nábytek a další umělecké předměty pro interiéry domácností, chaloupek, zámků, nebo hotelů. A také, samozřejmě, své zboží prodáváme.
A právě proto vznikl nový koncept zvaný Svět pokladů. V něm máme uschovaných více než tisíc kusů originálů a reprodukcí uměleckého starožitného nábytku. Ale je to pokladnice, prostor, kde náš nábytek bydlí. Tenhle prostor není prodejna, ani showroom, není uzpůsoben pro návštěvy zvenčí. Zákazníci po celém světě mají k dispozici internetový katalog a z něj vybírají. Všechno jim rádi dovezeme až do domu a pokud to nebude ono, vezmeme si své zboží zpět. Ale to se zatím nestalo. Vlastně stalo. Zákazník se na místě rozhodl, že kromě objednané komody chce ještě přivézt další kusy nábytku stejného stylu. Tak jsme ten den jeli na stejnou adresu dvakrát…
A ještě jedna věc by měla šetřit zákazníkův čas – naše telefonická linka. Naši zaměstnanci umějí poradit, protože dokonale znají sortiment a vědí, co se k čemu hodí. Ukazuje se, že tenhle způsob prodeje a komunikace na dálku je pro zákazníka opravdu pohodlný.
Část vašeho sortimentu je jako z pohádky, tak se nabízí otázka: na kterých zámcích vás znají?
Náš nábytek dodáváme do celé řady zámeckých objektů. A
nejen nábytek, také další interiérové vybavení, často i s nástěnnými
malbami. Ty visí po celém světě, např. v New Yorku, Moskvě, Kalifornii,
ale také v Pařížské ulici v Praze.
No a co se týká zámků, vzpomínám na Doubí u Karlových Varů, Potštejn,
Úhrov, Hodkov, Bystřici nad Úhlavou, Úmonín, nebo třeba historickou,
„americky-zámeckou“ budovu v texaském El Pasu. A také můžete vidět naše
produkty na stříbrném plátně. Často totiž dodáváme nábytek a
příslušenství pro filmové štáby, naposledy to bylo pro ruské filmové
studio. Natáčeli tu film Doktor Faust.
Jiná část vaší nabídky patří do selského stylu. A prý je o to velký zájem. Čím to je, že lidé chtějí být obklopeni lidovým, „chudým“ stylem?
Návrat ke kořenům se tomu říká… Mnozí lidé tím „bydlením po staru“ zkoušejí najít klid v dnešní příliš rychlé době. Prostě utíkají do vzpomínek, nebo do pocitů, že kdysi bylo lépe… No ale není to krásný způsob relaxace a zklidnění?
Třetí část sortimentu je přímo posedlá sladkou Francií a její voňavou oblastí Provence. Čím jsou zrovna tahle oblast a její styl výjimečné?
Tahle část Francie má své neopakovatelné kouzlo. A tak jej využívají výrobci kosmetiky, cestovní kanceláře a kdoví, kdo ještě. A lidem v dalších částech Evropy se tenhle středomořský styl prostě líbí. Jakoby voní. Jakoby symbolizuje schopnost tamějších lidí užívat si života. Ten nábytek je lehký a neuvěřitelně vzdušný. Plný levandule a romantiky. A proč po tom vlastně pátrat? Každý má svůj vlastní styl a my se těmto trendům a módě snažíme přizpůsobit. Kdybychom ustrnuli jen u jedné nabídky, těžko bychom obhajovali svou pozici na trhu.
O co je největší zájem, co nejvíc zákazníci kupují? A jsou nějaké rozdíly v preferencích různých národů?
V poslední době je na českém trhu největší zájem o repasované kusy nábytku opatřené novou povrchovou úpravou, historickou patinou. K těmto kusům si zákazníci často nechávají na míru vyrobit atypické součásti interiéru z nového dřeva, samozřejmě se stejnou povrchovou úpravou. Sečteno, podtrženo, díky našim produktům je možné vybavit interiér v jednotném duchu vybrané doby či uměleckém stylu.
Z cizích trendů dnes v Čechách nejvíce letí nábytek ve středomořském stylu, u nás reprezentovaný modelovými řadami Balsamico a Provence. Naopak zákazníci z východu preferují nábytek v zámeckém, honosném, luxusním stylu. Nejvíce se jim líbí nábytek pozlacený, opatřený cizelovanými bronzovými ozdobami, nebo potažený brokátem či hedvábím. Zákazníci z Rakouska zase preferují originály selského nábytku a repliky vyrobené nově, ale ze starého dřeva (to je dřevo řezané ze starých trámů – pozn. redaktora). No a naši němečtí sousedé, ti chtějí repliky nábytku převážně z měkkého dřeva ve stylu historismu konce 19. století. Ještě mě napadá, že klienti z USA a Izraele mají zájem o originály, a nejvíc šťastní jsou, když seženou kusy se značnými stopami po červotočích a autentickém poškození. Inu, jiný kraj, jiný vkus.
Podle čeho vyrábíte repliky? Z jakých pramenů čerpáte?
Zdrojem inspirace jsou pro nás různé originály, které vykupujeme od soukromých majitelů. Hodně také čerpáme z rozsáhlé databanky fotokopií starých plánů a výrobních výkresů. A takových plánů máme k dispozici stovky. Své řemeslo také pravidelně konzultujeme s uznávanou kunsthistoričkou PhDr.Evou Matějkovou, CSc.
Jaké jsou postupy výroby či oprav? Držíte se starých technik, nebo se dnes v téhle branži pracuje úplně jinak?
Nejlepší bude pozvat vás někdy na exkurzi do našich dílen. Tam uvidíte, že to dnes děláme přesně tak, jak to dělávali staří mistři. Jen některé práce, např. hoblování a broušení, jsou dnes prováděny pomocí strojů. Přijďte, uvidíte.
Asi se nechám pozvat. A bude to brzo. Ale nejdřív ukončíme tenhle rozhovor. Vašimi slovy, nejlépe. Co byste popřál vašim stávajícím či budoucím zákazníkům, ať jsou odkudkoli?
Aby byli nároční a nebáli se vybírat to nejlepší. Aby se podívali do našeho katalogu a nasáli trochu té atmosféry našeho Světa pokladů. A až si vyberou tu svou porci umělecké krásy a starého poctivého řemesla, aby se jim z jejich domácností, hotelů či zámků stalo to nejpohádkovější místo na světě.
Za rozhovor Ing. Milanovi Matějkovi poděkoval L. B.